Nov 23, 2010

Teringat zaman2 SPM dolu2...

Sekolah senyap.. sunyi.. owhh rupanya dah stat SPM.. terasa suasana amat mendamaikan.. kadang2 bunyi bising membuatkan tahi telinga melelah tanpa sedar.. bunyi jeritan2 kanak riang yang adakalanya membuatkan aku jadik mental bertambah mental mendengar carutan2 yang kurang enak didengari tapi sabo je la.. sape la aku tapi kalau melampau had batas seorang manusia, silap la..eh ape yang aku merepek ni.. sebenarnya nak citer pasal benda lain ni...

teringat kejadian sewel sebelum SPM.. cinta beruk yang entah kemana. akhirnya kecundang di tepi jalan raya.. masa tu semangat nak ambik SPM semakin hilang.. ingat kat boypren yang telah pegi menjauh..tapi semangat ni harus dikutkan.. jiwa kena kental!!! kalau tak, mau semua soalan asyik nampak muka boypren jek.. soalan2 periksa entah kemana.. tapi aku berfikir sendiri, buat ape aku nak fikir boypren yang tak penah nak fikir pasal aku... tak pernah nak ambik tau pasal aku.. baik la aku belajar pandai2 supaya esok lusa ko terhengeh2 kan aku!! hahhaa.... jahat aku kan.. tak la.. baik aku belajar utk masa depan diri aku sendiri.. nak bunuh diri pun aku dpt ape..jalan mudah ke Neraka la hendaknya...!! yang dia senang hati.. ari ni sok lusa sedih la.. tulat tonggeng ade pompuan lain, ilang la kesedihan dia.. hahha.. betui tak?? oleh itu aku kuatkan semangat utk terus menduduki SPM dgn jayanya... 

Biler dpt keputusan periksa memang terkejut itik!! walaupun tak secemerlang mana tapi alhamdullilah.. bole la nak mintak keje ok ok walau tak sehebat mana...biler habis SPM belajar kat sebuah Kolej.. otak dah semput tak mo belajo.. jatuh hati ngan mamat lecturer kat situ.. tak kira nak kawin..nak kawin...hahhaha... dan akhirnya biler gatai dan mengatasi segalanya, kawin la di usia muda..

dan sebelum kawin, aku dah dapat keje gomen yakni di sebuah Jabatan di Ipoh, bukan la keje bagus sangat.. ok ok jek .. setahun lepas tuh dpt keje yang lebih elok sikit dari keje dulu.. alhamdullilah.. rezeki anak2.. walaupun keje tak sehebat mana tapi memang best giler keje kat sini... tenang.. aman damai.. setakat suara2 belalang kat belakang pokok tuh kat mana2 pun ade.. dah menjadik perkara biasa dah..masuk telinga kanan keluar telinga kiri.. 

Kesimpulannya di sini.. SPM adalah wadah terakhir kiter zaman persekolahan.. ia amat penting sebab aku tgk budak2 sekarang ni buat SPM mcm tak penting jek.. tapi ye la.. sekarang ni tak lulus SPM pun bole sambung belajar.. mcm aku dulu payah... orang susah katakan.. dapat jumpa sekupang dua atas rumput dah ngekek2 keseronokan.. ape2 alhamdullilah di atas rezeki yang tuhan kurniakan buat aku dan keluarga aku.. alhamdullilah!!

kot ade pembaca2 blog ni yang sedang menduduki SPM, selamat menduduki SPM dgn jayanya... jawab dgn penuh semangat Waja.. Majulah sukan untuk Negara...

2 comments:

Mata Hati said...

zaman nak amik spm paling best. belajar tahap gaban sampai nak tercabut bijik mata sbb study last minute. habis jer paper terakhir spm, semuanya melompat gembira :)

mama_izz said...

hehhee.. betoi tuh mata hati...