Nov 30, 2010

aku kaya... aku kaya...

kalau korang la biler org asyik cakap benda yg sama.. "aku kaya.. aku bole beli kete besar.. aku bole beli rumah besar.. simpanan aku banyak... aku ade harta yang melimpah ruah.. wow!! hahaha.. korang teruja tak dengar biler orang cakap cenggitu.. aku?? ceh!! biler orang cakap dia kaya, aku rasa nak termuntah... geli ketiak tak terkata...biler gi rumah dia, aku garu2 kepala lalu berkata di dlm hati.. "di manakah letaknya kekayaan dia sebenarnya"

tapi biler kengkawan yang tak belagak.. pakai kete besar2 .. rumah dia mak oii besar gedabak.. dtg pun  hidang makanan  sedap sokmo, hatiku rasa riang.. berbangga dan hati ini berbunga2.. bertuah nyer dlm hati sambil berkata " dlm diam rupanya bnyak duit:.. atenyer biler aku nak kaya mcm dia ni" hehhe

Sebenarnya aku punya ramai jugak la kengkawan mcm tuh.. kadang2 dah sakit telinga aku dengarnyer.. ape yer motif diorang cakap mcm tuh.. lain la kot aku kaya.. bole la diorang lawan2 dgn aku yang serba kekurangan ni.. dah la pakai kete buruk.. rumah pun buruk.. kot yer ko nak belagak gi la lawan ngan orang yg betoi2 kaya..eh tapi kalau dia lawan dgn orang2 kaya kot kalah nanti..  hishh tak paham betoi aku ni.. kdg2 terasa gak aku ni mentang la aku tak kaya korang kecik-kecikkan aku yer.. tak pe la.. aku sedar diri aku.. ahhaa.. poyo!!

ehh aku ade harta jugak tau..harta aku ni sangat2 berharga yakni anak2 kesayangan aku...hehhee.. korang tau tak.. biler aku pegi ke rumah orang yang ckp diorang kaya aku garu2 pale... pe kejadahnyer orang kaya dok umah mcm ni.. peti ais tak de.. mesin basuh tak de.. kerusi nak duduk tak de..bentang seprah jek.. atenyer duit simpanan berpuluh2 ribu takkan la tak mampu beli semua ni..meh bagi aku ribu2 tuh tau la aku kerjakan.. hahaha.. ok aku berfikiran positif.. mungkin dia berjimat cermat.. duit2 simpanan tuh, utk masa depan.. bukan mcm aku kan!! boros tak tentu hala.. hehhe.. tapi mana kete besar dia?? hahhaa...

kadang nak gelak dgn orang mcm ni.. sebenarnya biler tengok kawan2 senang aku jadik senang hati.. seronok tengok kawan2 kaya.. usaha dia berbaloi2 walaupun pelajaran tak berapa hebat...rezeki masing2.. tapi buat bodoh jek..tak cakap pun diorang kaya.. biler jumpa bukan lagik aku terkejut beruk tapi beruk pun terkejut.. hahha..aku rasa la.. orang kaya tak cakap dia kaya.. takut kena rompak.. takut kawan2 dekat dgn dia sebab dia bnyak duit.. baik dok diam2.. lagik chiilllll... hehe

tapi aku masih tertanya2 biler aku nak kaya ni?? bole ke aku jadik kaya?? ade ker rezeki aku sebelum menghembus nafas terakhir aku jadik kaya?? pastu siap sorang anak, sorang bibik. aku lak dok ngangkang jek.. tak yah buat keje.. jaga body.. jaga laki.. hahhaa..

ok tolong jgn berangan ye makcik!! cukup la dgn ape yang ade sekarang ni ..walaupun tak kaya masih ade kete buruk dan rumah buruk.. alhamdullilah... syukur nikmat...!!!  tetiba rasa sedih lak untie tukang kebun kat sini tak de wit nak makan tadi .. seronok jumpa dua hinggit tepi jalan tadi sambil berlinang air mata.. duit tuh basah siap dikeringkan.. sambil berkata2.. syukur kepada tuhan!! berkali2 dia cakap mcm tuh .. walhal 2 hinggit jek.. masih tertanya2 bnyak lagik orang susah gini.. kesian sangat dan bersyukur sgt dgn ape yang kiter ade.. syukur Ya Allah!!!

1 comment:

Cik Andam Hazlina said...

hehehee.. biasa la.. kengkadang ku pun teringin nak kaya.. hua hua hua.. teringin je la.. sbb rase nya nak jadi kaya tu tah jadi entah kan tidak.. tp apa pun kita hepi kan dgn apa yg ada skang.. setiap hari pun kita tersenyum dan kadang-kadang boleh gelak besar.. hahahahaa... ada kawan yg tak menyombong pun dah sgt bersyukur.. :)

mama jom join GA .. http://www.wideliabeauty.com/2010/11/u-cantik-aii-pun-cantik-give-away.html