Sep 20, 2010

rumahku syurgaku..

wahhh bestnyer tengok raya2 ni orang beraya di rumah baru.. indah2 dan cantik2 sungguh perhiasannya.. aku?? huh!! masih di sini dan di sini.. tengok laman rumah orang cun jek tapi yang aku heran apesal laman rumah aku kerap benor kucing berak!! hari2 aku kena cuci.. mcm raya baru ni, bole pulak kucing masuk umah lalu berak di atas kapet.. nak jek aku siut2 bontot kucing tuh!! ikut mana dia masuk, aku pun blur.. bengang jek..

ok tutup kisah kucing.. berbalik pada kisah rumah..

tgk FB dan blog kengkawan dgn rumah2 baru mereka memang seronok tak terkata.. tambah2 dgn perabot2 baru yang mantop gitu.. aku?? ok aku nak citer pasal rumah aku yang tak seberapa ni.. dah berkali2 mak aku dtg & suruh pindah umah.. korang bayangkan rumah yang aku duduk sekarang udah berusia dlm 30 tahun gitu.. rumah dah tua.. kopak sana kopak sini.. pagar lak aku ikat dgn dawai2 gara2 udah kopak.. siling dah bocor.. ujan lebat kena tadah ngan baldi.. udah jenuh suruh tuan rumah repair.. buat tengin jek.. tensen dah aku..ehh betul la..korang tak pecaya?? tak caya sudah la.. tapi kenapa la aku dok sini walau dah tau mcm tuh?? sebenarnya area sini susah bebenor nak dpt rumah.pantang orang pindah, dah ade orang cooop!!.. kat sini kemudahan semua ada.. jalan sikit, dah jumpa kedai makan... jalan skit dah jumpa klinik.. jalan skit jumpa bilion, jalan skit jumpa pasar malam & tempat keje aku ngan rumahku punya la dekat.. bau kentut pun dengar.. begitu jugaklah hendaknya dgn sekolah anak2.. dekat sgt-sgt..dan yang penting sewa nya sngat la berbaloi2..ade jugak beberapa kali ronda2 carik rumah area ni tapi hampa.. susah betoi nak carik rumah..jadik duduk aje la sini buat sementara waktu.. aku masih bersyukur di sini..sekurang-kurangnya masih ade tempat utk berteduh.. cewahhh!! hahaha..

seperti tahun2 lepas rumah ku tidak diubah2.. adakalanya susunan aje yang berubah.. tapi udah bosan ubah sana, ubah sini... sampai dah tak de idea nak ubah mcm mana.. kaki sofa pun dah patah sana patah sini..(ayat nak ganti yang baru).. hehhhee..ye la dah uzur dan usang pun sofanya.. umurnya pun dah lanjut..tahun ni yang berubah skit ialah cat rumah.. ini gara2 anak2 yang sgt kreatif sehingga dinding2 dilukis indah dgn seni2 halus..

tahun ni guna warna yang slow dan tak menyakitkan mata.. dulu dicat dgn warna hijau lumut tapi kali ni cat dgn warna peach ala-ala puteh.. cocot yang bertungkus menjayakan misi mengecat rumah ni..

 sgt rajin la anak dara ni...ikut perangai sape la yang rajin sgt ni.. kekekee

ok ni nak letak gambar rumah part2 yang elok aje selepas di kemaskinikan.. part2 yang tak elok tak nak letak.... malu la....takut kang tengok, korang pengsan pulak... hahhaha...

 ruang TV yang berwarna warni.. hantam saja la..

Ruang makan tapi dilarang makan di sini sama sekali... nanti itik2 kat atas meja tuh ngamuk!! kalau nak makan bentang tikar yek.. hahhaha.. kejam giler!!
Ruang bersantai.. sofa tuh tunggu masa jek nak hancus.. usianya dah tua menjangkau usia anak sulung aku.. perlu diganti dgn baru tapi rasa rugi pun ade sebab KAMI masih bole baring berdua-duaan atas kerusi panjang tuh..kadang2 baring2 berdua bersempit2 atas sofa tuh mangasyikkan jugak la.. hahhaha... itu la pasal kaki sofa tuh kena sendal ngan bata..kekkekkee (lalut dah).. 
Setakat ini saja kisah pasal rumah saya yang udah berusia 30 tahun agaknyer..semua hiasan di dalam rumah tak berubah pun dari tahun lepas.. langsir2 pun tak di beli baru.. setahun pakai.. sekali basuh, pakai balik sampai la lusuh.. ini kerana saya mengamalkan amalan berjimat cermat adalah amalan yang sangat mulia.. kekekke.. semua hiasan di dalam rumah adalah hasil incik suami yang amatlah minat dgn seni kreatif sampai kat dinding ni dah penuh.. kalau ade ruang kosong kat dinding ni mau aje digantungnyer rak2...frame2 gambo.. kalau kiter bagi idea ade aje yang tak kena.. tak cun la ... tak sesuai la.. tak pandai la... hurmm dia sorang aje la yang pandai.. citt!!!... hahhahhaa..


2 comments:

Puteri Ogy said...

house deco sgt cantik.. feature wall kaler merah pon sgt cantik.. saya suka..

ape kate incit hasben kamu deco rumah saye pulak?? heheeh3

BUT seriously.. cantik!!

mama izz + sarip orbit said...

cantik?? huh!!! blur?? hahhaa...

rumah kat mana?? sekarang jugak saya suruh incik hasben saya datang.. hahhaha