May 18, 2010

bolehkah??

wahhh hari ni cerita surat kabar best.. teruja membacanya.. iaitu kisah saleh yaacub bersama 3 isterinya dan 11 oang anak.. kehidupan mereka sangat bahagia dan mewah.. betulkah?? kalau betul alhamdullilah... kalau saya bolehkah hidup bermadu mcm tuh?? tak jumpa suami satu hari bagai nak gilak.. inikan balik 2 3 hari sekali.. lagik gilak.. tapi entahlah kot dia bagi aku kete besar.. umah besar.. dan dikelilingi kemewahan & bole shopping hari2, aku jadik berubah?? kot mana tau suami aku taknak kawin lain, tetiba aku yang beria2 suh dia kawin.. sakit ke senang, ramai orang yang boleh jagakan.. ada satu kisah aku baca kat mana tah..aku sendiri tak ingat.. kalau tak bole aku bagi link nye.. aku tertarik dgn kisah seorang suami.. menyesal kawin lain..tapi yang terjadik  tetap terjadik.. lebih kurang mcm ni kisahnya..

si suami mintak izin si isteri utk kawin lain.. mula2 isteri tak bagi tapi akhirnya di desak oleh si suami, isteri pun setuju.. siap gi meminang lagik.. umur pun dah lanjut tak larat nak layan suami dah.. yang suami nak kawin dgn pompuan yang muda remaja.. si isteri malas nak fikir, anak2 dah besar dan masanya nak tumpu membuat kebajikan agar dekat pada yang esa..

berkahwin lah si suami.. banggalah ia dapat isteri muda jelita.. alat2 mekap semua gedabak mahal.. bila jumpa kengkawan, semua orang puji.. isteri dah macam anak jek.. sape tak bangga kan.. al-kisah itu diluarannya.. di dalamnya.. hehehhehe...  itu mula2 jek yang syiokkk.. bila dah dapat anak si suami mula mengeluh.. sepatutnya time mcm ni aku pakaikan pampers utk cucu aku ni tak.. kerja membancuh susu.. bangun malam dan rutin hariannya mula berubah.. si isteri lak muda kan.. asyik nak bergaya.. mekap mahal2.. mula jeles kat isteri tua.. balik umah dia bole relaks2 berborak ngan anak2 yg dah besar.. rehat dan sebagainya.. si suami balik umah isteri tua dah kelepek.. kepenatan.. baru je balik umah isteri tua, isteri muda dah kol.. susu anak abis.. pampers abis.. mekap semua habis.. ada je yang tak kena.. isteri tua lak hanya tersenyumm.. mana tak suami jeles... hahhahaa...

yang paling lawak si suami siap tulis.. setakat dalam sependa mana la sangat.. tak sama layanan isteri pertama dengan isteri kedua.. punya la dia rasa berdosa coz kenkadang masa bersama ingatannya pada isteri pertama.. akhirnya si suami cakap.. time tua2 ni baiklah dia beribadat bersama isteri tua dan anak2.. buat kebajikan banyak2.. duit yang lebih2 tu pegi melancong.. pegi buat haji dan sebagainya .. ni tak, duit yang lebih2 tuh terpaksa melayan nafsu isteri muda.. beli baju mahal.. mekap mahal.. susu anak dan mcm2 lah.. hahahha..

menyesal pun tak gunakan.. dah kawin.. banyak pengajaran dari kisah ni.. bagi aku, tak salah kalau kawin lain kalau betul2 mampu... upah aje la orang gaji buat semua tuh..pakai pampers anak.. buat susu anak.. hehhe.. kesian si suami, .. benda dah jadik, terima aje la.. .. hehehhe...

pakcik ni nak bagi pengajaran kat kaum laki yang kawin ramai tuh bukan senang .. bukan bole main redah.. andai betul2 mampu dunia akhirat, kawinlah.. tak salahkan.. hehhee

No comments: