May 11, 2011

hidup ni bukan semata2 utk enjoy jek

tadi terbaca status seorang kawan yang berbunyi.."dulu time muda bkn main rajin bercampur.sana sini sinun sinen..dah tua(kawin) jd beruk ,tak bercampur.alasan keje.keje.keje.tp tak kaya jugak aku tgk"..

huh tersentak mak!! ingat idup ni utk enjoy ker?? aiyaakkk.. aku terus kol incik somi.. tanya la ala sedih2 gitu.. "tak nyesal ke idup mcm ni keje..keje..keje... asyik carik rezeki utk anak isteri.. siang malam pagi petang keje.. dah tak jumpa kawan2.. kalau jumpa pun kejap jek itu pun bincang hal2 bisnes atau berkaitan dgn duit.. tak de masa nak lepak ngan kengkawan.. tapi mcm ni jek idup kiter.. tak kaya-kaya jugak"..


lalu incik somi tersayang pun cakap.. ehh status FB tuh dia tuju kat saya ker"?.. lalu aku jawab.. tak la, cuma aku serba salah.. dulu zaman bujangnyer dipenuhi kawan2 dan muzik tapi sejak berkahwin tak de masa nak enjoy.. tak de masa nak lepak sampai dulu ade jugak kawan cakap.. esok mati, tanam sendiri.. dan mcm2 la yang suami aku dpt hasil dari tak enjoy dah dgn kawan2.. hurmm mana la sang isteri ni tak sedih kan!! kan!!....


lalu sang somi pun memujuk sang isteri yg sedih ini.. alhamdullilah.. lega skit rasa hati... incik somi cakap lagi.. bukan nak kaya pun, dapat tengok anak2 dan isteri cukup makan pakai pun dah lega.. dapat hidup bahagia dah rasa seronok.. tapi kalau kaya dah jadik satu bonus kan!! kawan bukan bole bawak ke mana pun.. bukan bole bantu di saat susah tapi kalau senang semua dtg dekat2.. bukan taknak berkawan tapi sekarang nak kawan pun kena pilih2.. cari yang baik2 bukan kawan utk berseronok aje..  dan banyak lagik la dia ceritakan..lagi lega rasa hati ni...


bukan ape sejak akhir2 ni biler orang tgk kiter mcm bahagia jek mcm2 yang kawan2 ungkitkan.. sampai zaman muda mudi dulu pun diorang korek dlm2 pastu sebarkan citer tuh... alhamdullilah.. aku takkan marah kalau citer tuh benar.. terima kasih la kan.. itu lah penghargaan seorang kawan... aku tak kisah.. kata la selagi bole di kata... buka la kain aku ni selagi bole diselak...dipersilakan.. korek dlm2.. lepas ko sebar semua aib aku... terima kasih banyak2 sekali lagik.. 


tiap orang ade melakukan kesilapan..dan aku akui aku jugak tak sempurna.. banyak silapnye.. sangat2 banyak.. somi aku jugak mcm tuh.. kami manusia biasa.. cuma nasib kami tak baik mcm orang lain..tapi alhamdullilah.. ini rupanya jalan hidup kami...syukur alhamdullilah...!!!


tapi difikir2 perlu ke dah tua2 nak enjoy bersama2 kawan lagik?? dah umur 35 pun somi aku... masa ni la nak memenuhi impian...dunia dan akhirat.. insyaallah...


buat suami yang selalu intai blog ni.. terima kasih yang tak terhingga...terima kasih sudi menjadikan saya isteri dan suri di hatimu.. terima kasih sebab menyayangi saya.. menjaga saya.. bagi saya duit.. jalan-jalan.. makan minum sedap.. ikot pe'el saya yang mcm2.. dan semua-semua la yang dah awak lakukan utk saya.. sesungguhnya saya sangat2 menyintai awak..!!! sangat2 ok!!!... (alamak tetiba terjiwang lebih) sila jangan muntah ijou yek!! hahhaha...

2 comments:

Lynn Hamzah said...

kak, jangan sedih2 la...x elok untuk kesihatan akak dan baby...erm, bagi diri lynn kebahagiaan bersama keluarga tersayang lagi penting daripada yang lain-lain...akak jangan fikir sangat yer...

Gaban said...

tak ramai orang yang suka tengok kita bahagia. tapi kalau kita susah, ramai la yang tumpang sekaki tepuk tangan 'padan muka'kan kita. buat tak reti sudah... lama2 dia diam sendiri la tu...