Mar 11, 2011

jumaat.. nak merepek jap...

salam jumaat.. wahh bestnyer jumaat... tambah2 mendung mcm ni.. sejuk!! tetiba rasa mau tidor kembali tapi apekan daya.. kerja..kerja..kerja..dan kerja mencari rezeki yang dgn pekerjaan yang tak seberapa ni..janji halal...

udah lama tidak mengomel.. jadik arini nak buat kerepek.. bole tak??.. bukan nak ngumpat tapi kenyataan idup... masa anak2 aku kecil, orang akan bertanya.. dh pandai cakap?? dah pandai berjalan?? kalau lambat semua pergerakan2 tuh, orang akan cakap anak kita LEMBAB.. kadang2 kiter terasa tapi lantak la kan.. biler anak2 dah besar orang akan tanya pulak.. pelajaran anak mcm mana?? ape keputusan peperiksaan diorang.. bagus ke tak?? biler ckap biasa2 aje orang akan cakap.. LEMBAB..argghh lantak la.. takkan semua nak bagitau orang kan yang keputusan periksa anak kiter kan tapi kalau setakat nak tepek dlm blog tak pe la jugak kan. hehhe..

sejak dari dulu lagik di mana2 aje aku akan dgr (selalunya orang2 tua) bercakap sana sini yang anak dia pandai..berlawan2 ok!.. anak dia pensyarah.. anak dia doktor.. kawin pun dgn anak jutawan.. menantu dia pulak pegawai sana sini.. hurmm dulu2 terasa gak.. kesian kat mak ngan abah.. aku ni cumalah Keje kerajaan.. keje cabuk jek.. adik beradik pun tak berapa hebat.. itu la pasei mak abah suruh belajar pandai2.. jgn nakal sangat tapi degil , tak mau belajar..gatai nak kawin!! ni la jadik nyer.. pulak tuh aku kawin lak dgn lelaki  yang biasa2 aje....keje cabuk jugak.. hehhee

dulu masa dulu2 pun aku trasa gak ngan mak mentua aku.. hahaa... ye la.. anak menantu lain semua keje best.. tapi kami berdua suami isteri ape la sangat tapi lama2 aku dah lali .. mak mentua aku tuh bising jek tapi aku sedar dia cakap benda yang betoi.. kadang2 apabila dibanding2 kan menaikkan jugak semangat kiter utk terus berjaya.. incik hubby semakin kuat bekerja..tak pernah dia patah semangat malah sangat2 gumbira pengorbanan dia terhadap adik2 dia utk berjaya, alhamdullilah menjadik cuma aku ni la ..terasa kecikkkk sangat.. ngeeee.. tak pe la kan.. ini la lumrah kehidupan.. ade orang berjaya dalam hidup.. ade jugak yang tak berjaya dlm pelajaran tapi berjaya dalam bidang lain.. janji hidup aku bahagia, aku dah rasa seronok.. alhamdullilah.. sekarang biler mak mentua puji2 menantu lain, aku dah lali.. pekakkan telinga malah terasa bangga dgn adik beradik ipar & biras2 wlaupun belajar tinggi tapi tak pernah belagak malah layan aku ni mcm adik beradik diorang.. biler dpt berkumpul.. memang rasa hepi giler..tak penah pulak rasa diperbanding2 kan..


Bersyukur sgt2 dgn pekerjaan yang aku ade sekarang walaupun kerja cabuk tapi  bole la jugak beli mcm2 walaupun tak seberapa...tak semahal mana..mak abah pun dah bole tersenyum tgk anak2 dia... itu yang aku harap-harapkan..syukur..syukur..syukur.. alhamdullilah..

tapi kan!! tak bole terima kalau mak bapak sanggup menipu orang lain kononnya anak dia keje hebat tapi tak hebat mana pun... bagitau kat orang anak dia la paling pandai... periksa tiap2 tahun dpt no. 1.. tapi biler terkantoi!! hadoiii!!! termalu sendiri..  nak menipu orang tapi dia tak sedar yg orang sedang ketawa dgn penipuan dia.. macam2 kan hidup ni..  bersyukur dgn yang kiter ade sekarang.. keje biasa2 pun ok pe ..  bersyukur dpt bekerja daripada orang yang tak de kaki tangan nak bekerja.. hehhee..tapi aku faham sebagai ibu mesti bangga kan kalau anak2 kita hebat.. sape taknak anak2 jadik orang yang berguna tapi kalau sanggup menipu tuh tak elok la kan...

ok kerepek sudah siap.. setakat ini saja.. kesimpulannya bersyukur dgn ape yang kiter ade.. alhamdullilah..akhir kata, teringin sgt nak tengok anak2 berjaya satu hari nanti... taknak la jadik mcm aku.. gatai !!!!! hehhehe..


*bkn mengumpat mak mentua ok.. walaupun mulut dia bising suka membebel tapi dialah mak mentua paling best & sempoy kat dunia ni...!!! hahhaa

2 comments:

NM02 said...

mak mertua saya pun paling sempoi abad ini. kami kalu sembang a.k.a bergosip, siap main cuit2 peha lagik. hehehehe

mama_izz said...

heheheh.. tu la kan.. kalau mak mentua sempoy best giler cuma kadang2 tuh membebel pedih gak telinga.. hahaha