Jan 4, 2011

jangan la sisihkan keluarga...

sejahat mana mak kiter, dia tetap mak kiter.. seburuk mana keluarga kiter, dia tetap darah daging kiter.. walaupun kita dah ade suami dan anak2, jangan sesekali sisihkan keluarga kiter.. cinta sekuat mana pun pada suami atau pakwe.. keluarga tetap diutamakan..aku nak cerita alkisah seorang kawan utk dijadikan pedoman.. cewahhh!!

kawan ni dari kecik memang la tak ngam dgn mak dia.. sebab ape aku memang tak ambik tau.. kawan aku ni anak tunggal ..memang cantik..pandai.. lemah lembut , suka tersenyum dan ciri2 wanita memang ade la pada kawan aku ni.. tak macam aku ni.. labang!! haha... nampak sangat mak dia pandai didik kan anak jadik mcm ni sebab bapak dia dah lama tak de.. biler dia belajar ke tahap yang lebih tinggi dia pun berkahwin.. dan kecintaannyer sepenuhnyer pada suami.. mak?? diabaikan.. agaknyer runsing dgn mak dia yang suka bebel2.. dah jadik mak kan mesti mcm tuh.. tapi suami memang baik.. jugak lemah lembut... ada la ciri2 kelakian yang bertanggungjawab..  tapi akhirnya suami dia meninggal dan dia dah tak de tmpat bergantung.. susah payah, mak la yang kongsi hidup bersama..

akhirnya kawan aku kawin lain.. mak?? ditinggal keseorangan kembali.. ye la dah dapat yang baru.. tapi rupanya lain jadik nyer... kawan aku mengalami sakit yang agak bahaya jugak la.. suami?? tak seperti yang diharapkan.. sepanjang sakit.. mak yang tua tu la jaga.. mak yang hina tu la bagi makan minum... basuh kencing berak.. suami time kiter sihat ok la.. time sakit mak la tmpat menumpang kasih..bukan suami mcm tuh kan.. ade jugak suami yang jaga saat sakit dan susah tapi suami keje.. sari dua bole la cuti tapi biler ade mak, dia la peneman setia kiter...akhirnya hubungan suami isteri antara mereka tak menjadi .. kuasa tuhan menentukan segalanya.. dipukul dah jadik makanan harian.. susah senang isteri tidak lagik dihargai..

dan akhirnya mak jugak la tempat mengadu.. mak la tempat kiter menumpang bahu utk melepaskan kesedihan.. pengajarannya.. sangat cinta mana pun pada suami, keluarga kiter jgn dilupakan!!!.. mak ayah yang menyekolahkan kita.. ajar kita jadik manusia.. mereka la yang mendoakan kiter dunia akhirat sampai berjaya.. cinta pada keluarga adalah cinta yang berkekalan.. !! tolong la jangan sisihkan diorang walaupun ape pun terjadik..  ini tak time ko  susah ko carik keluarga.. carik mak ayah.. biler ko senang!!! ko lupa carik jalan balik kampung!!

eh... apesal aku tetiba emo ni.. sebenarnya sedih sangat pepagi dah dgr kisah orang cerai berai...kalau bole taknak dengar tapi inilah kenyataan hidup yang mesti kiter dengar.. lebih2 lagik kengkawan.. hadoii.... mintak la dijauhkan dari perkara2 mcm ni...

4 comments:

MrS. F!zA said...

fuhhh tk sgka plk mcm tu kan..mknanya dia igt mak dia masa dia single jela kan..

haihh kita ni lg la dr kecik smpai besar duk ngn atok n wan.. dgn mak mmg tk rapat..tp kita xdela smpai benci mak..seburuk mna pon dia layan kita kna la hormati sbb dia mak kita..

Sidratul Muntaha said...

bawaan budak le ko nih
mcm aku aritu jugak..
pantang dgr citer seih..
mmg sedih saje..
wei..
bape bulan dah?

mama_izz said...

Fiza.. betoi tuh.. walaupun dia tak membesarkan kiter tapi dia tetap mak kiter..darah daging kiter.. hehe

mama_izz said...

sidratul muntaha...
tu la kan.. aku ni asyik sedih jek.. tak baik utk kesihatan.. ahahhaha
dah nak masuk 4 bulan dah..hehe