Jan 21, 2011

Hukum suami gemar menghisap payu dara isteri..

wahh.. bagus info ni.. saya kopi dari blog ZaRi's KaSiH...

Kadang2 kiter lupa kan dan kadang kiter tak tau.. mcm aku la.. jadik info ni sangat la berguna!!


sejauh maner kebenaran nyer wallahualam...
sbb td aku bersembang ngn kengkawan sumer..
ader sorang dak ni baru balik dari kusus kawen.
dier tanyer kat ustazah tu,
ustazah tu kater boley..
dgn syarat jgn melebihi 4 kali hisapan...

so kalo korang nak tau lebey lanjut or nak perbetol kan aku,
sila sila kan eh..
aku pun masih mencari hukum yg sahih..:p

                 SOALAN: 
Apakah hukum seorang suami gemar menghisap payu dara isteri sambil terminum susunya sewaktu melakukan hubungan seks. Ini kerana suami saya amat gemar melakukan perbuatan tersebut dan saya juga menikmatinya. Pada masa yang sama, saya menyusukan anak perempuan berusia 10 bulan.

JAWAPAN:
Persetubuhan antara seorang lelaki dan perempuan menjadi halal melalui pernikahan yang sah. Nikah yang sah menjadi portfolio untuk mengadakan persetubuhan. Islam menghalalkannya dengan nikah dan mengharamkannya bagi mereka yang tidak bernikah.

Melalui perkahwinan tertunailah segala keinginan seorang lelaki dan keinginan seorang wanita. Fitrah semulajadi manusia telah dilengkapkan dengan keinginan ini. Mereka yang hidup dengan menahan dan mengorbankan keinginan fitrah nafsunya berhadapan dengan pelbagai masalah di antaranya; psikologi yang terganggu, ketidakstabilan emosi, seterusnya membawa masalah dalam kehidupan seharian.

Dalam hal ini, Islam memberi ruang untuk seseorang itu menikmati keinginan nafsunya dengan izin syarak. Namun sebagai hamba yang diciptakan untuk mematuhi perintah Allah maka cara dan etika dalam mengadakan hubungan suami isteri perlu dijaga.

Ini kerana jimak juga dikira sebagai ibadat. Dalam surah al-Baqarah, Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud, Isteri-isteri kamu adalah sebagai kebun tanaman kamu, oleh itu datangilah kebun tanaman kamu menurut cara yang kamu sukai dan sediakanlah (amal-amal yang baik) untuk diri kamu dan bertakwalah kepada Allah serta ketahuilah sesungguhnya kamu akan menemui-Nya (pada hari akhirat kelak). Dan berilah khabar gembira (wahai Muhammad) kepada orang-orang yang beriman.

Dalam ayat ini Allah s.w.t. menggambarkan sebagai ladang atau kebun itu dengan tatacara yang beradab, walaupun ayat ini menyatakan datanglah kepada isteri-isteri kamu mengikut kamu suka.

Mengikut al-Raghib al-Asfahani, makna kebun itu adalah tempat kamu menanam benih zuriat kamu.

Al-Jauhariy menegaskan bahawa “kebun dalam ayat ini adalah satu perumpamaan” manakala Ibn Abbas r.a. berpendapat: “siramlah tanaman kamu di mana ia boleh tumbuh”.

Allah memberikan kebebasan bagi suami isteri untuk menikmati jimak sesuai dengan kaedah dan cara yang dianggap sesuai menurut syarak. Maksudnya memenuhi kepuasan nafsu dengan tidak melampaui nilai dan adab.

Namun begitu, Islam juga menggariskan batas-batas jimak tersebut, seperti dilarang menjimak isteri ketika haid atau nifas, dilarang menjimak dubur isteri dan lain-lain.

Mengenai persoalan terminum susu isteri ketika bersetubuh sama ada secara sengaja atau sebaliknya. Harus menghisap payu dara isteri ketika berjimak, tetapi jika isteri dalam tempoh menyusukan anak adalah lebih baik tidak menghisapnya sampai terminum susu dari tubuh isteri.

Ini kerana mungkin mulut si suami boleh membawa kuman dan anak yang menghisap susu itu boleh terdedah kepada sebarang jangkitan kuman.

Perkara yang kedua ialah susu itu hak si anak dan bukan hak si suami. Walaupun dengan meminum susu si isteri tidak menjadikan lelaki itu bapa susuan.

                Sekiranya perbuatan suami itu membawa mudarat kepada bayi dengan jangkitan kuman  
                atau susu berkurangan, maka hukumnya haram...                    
               

6 comments:

MrS. F!zA said...

kalo kerap hisap tapi tkde susu cane plk??ekekekeke

Sidratul Muntaha said...

ahahah
aku time 6 bulan 1st tu
mgm takleh isaplah kopek aku...
sbb tgh bf..
la ni budak ni dah 9 bulan
ape lagi!
huuuhuhuh..
sabarkan itu indah...
tai peik camner ler dia boleh lalu isap tetek bini dia?!
laki aku setajkt cium2 n isap ujung2 jer..
takdelah sampai nyonyot!
gile ape?
minum susu cap gantung!
ahahha'

amroll said...

hahaha.pengetahuan am.bagus.

mama_izz said...

fiza.. itu hukumnyer wajib & sedap!! hahahah

mama_izz said...

sidratul muntaha...

hahaha.. aku pun heran gak kalau ade laki bole senyonyot susu cap gantung.. hahhaa.. lalu le pulok!!! hahhaa

mama_izz said...

amroll.. kena ambik tau ni jadik hargailah susu ibu.. hehee