Jan 26, 2011

asyiikk scan jek...

persoalan ini beberapa diasak oleh kengkawan.. bukan seorang tapi ramai.. sejak anak sulung lagik.. tak bahaya ke scan baby tiap2 bulan.. hehee..

sebenarnya setiap kali pregnant saya checkup baby kat swasta dan tiap kali itulah saya bertukar doktor dan maknanya dah 3 kali la saya tukar doktor sepanjang pregnant ni dan saya bukan pergi ke klinik2 biasa tapi ke klinik2 pakar Bersalin & Sakit Puan... dan rawatan mereka agak lebih kurang sama terutama setiap kali pregnant mesti scan baby dgn tujuan mengukur ukur lilit kepala.. mengukur tulang belakang bayi .. tulang peha dan mcm2 lagik la dan yang paling best boleh tahu lak ape jenis jantina anak lebih awal.. dan sememangnya tak de suprise dlm hidup saya tiap kali pregnant coz saya dah tau ape jenis jantina anak saya jadik senang jugak la saya nak beli baju2 baby.. hehhe.. alhamdullilah..

tapi pelbagai pertanyaan tentang elok ke asyik scan jek.. bole mencacatkan bayi .. urat2 saraf bayi dan sebagainya.. saya pun tak tau tapi saya bukan doktor pakar.. yang pakar lebih mengetahui kan.. kalau diorang nak buat anak orang cacat buat ape diorang nak scan tiap2 bulan.. tak masuk akal kan!!.. anak sulung dulu saya check-up kat klinik pakar sakit puan  india,  tapi biler ade ilmu skit, saya checkup baby 2nd dan 3rd ni saya buat kat klinik islam.. dua2 bertudung labuh... insyaallah.. biler jek checkup, diorang suruh saya baring dan terus jek scan baby saya...saya suka cara mereka berinteraksi dgn pesakit disusuli dgn doa2.. hurmm.. musykil jugak la kan kalau diorang berniat nak mencacatkan bayi2.. diorang lebih pakar..hurmm..sebenarnya ada gak saya bertanya pada doktortentang scan ni tapi diorang pun cakap.. jgn risau, tak ade ape2.. hurmmm.... insyaallah..

cacat bayi atau tak adalah kuasa Allah.. kadang2 tak scan pun bole cacat kan.. kadang bayi sihat, tetiba dia jatuh ke ape ke pun bole sakit atau cacat.. subhanallah mintak2 la dijauhkan dari benda2 mcm ni.. harap2 bayi yang lahir sihat walafiat.... sempurna dan berakal.. hadoii!! tetiba perasaan takut semakin memuncak..

kalau korang nak tau lebih lanjut tentang scan atau ultrasound ni boleh la rujuk kat sini..

Maaf kalau ade sape2 terasa.. tak pe kiter masih dlm proses belajar dan kdg2 benda2 mcm ni kiter tak tau dan ini la masa nak belajar kan.. kan.. hehe..


1 comment:

LyNn HaMzAh said...

lynn suka gie check up kak...sebab doc memang akan scan perut...dan yang syok tu doc terangkan dgn detail pasal baby kita...

betul la ckp akak...kalau ada effect mesti doc x kan scan setiap bulan...yg penting skrg nie didikan dari kita utk anak tu nanti...