Nov 6, 2010

korang dah... aku sudah!!!

hahhaa... korang dah ker?? ape yang dah?? dah makan?? aku sudah.. dah minum?? aku sudah...dah kemas rumah?? aku sudah!!! tapi jgn tanya aku dah lipat kain sebab aku pun tak tau penyudahnye.. malas sangat2 bab2 melipat kain ni...ade sape2 yang nak tolong lipatkan kain?? mai la dtg umah tolong lipatkan... hehhee...

sabtu yang sangat membosankan tanpa yang tersayang.. anak2 balik kampung.. incik somi pulak koje la.. ape lagik... tinggallah aku kesepian.. kesorangan.. kegersangan dan keboringan... erkkk tapi aku ade peneman yang masih setia di sini tapi masih dlm perut la... lagi 8 bulan mcm tuh baru kuar..hehhee...  insyaallah.. semalam kan aku ade citer pasal aku jeling2 pandang2 incik hubby.. ye la kan tinggal berdua jek... sambil jeling2 tuh kami sempat buat kira2 bajet tahun dpn biler ade orang baru.. insyaallah kalau ia bersama kami.. wow!! bajet serta merta bertambah2.. walaupun lambat lagik nak kuar tapi bajet mesti mau buat.. sekarang ni tak de beli pampers..susu semua tapi tahun depan bermulalah era baru semula dan incik hubby sudah berpesan... Puan.. sila berjimat cermat!!!... hahhaha... baik bosss jawab si isteri yang sememangnya boros!!

Kandungan aku masih awal tapi alhamdullilah aku dah buat serba sedikit persediaan awal utk baby.. bukan terlampau excited tapi utk masa depan anak yang dikandung..persediaan ini memang dah aku buat sejak anak pertama lagik.... jom tengok ape persiapan awal aku..

Yang pertama....

 Biler dpt tahu jek aku mengandung... buku inilah yang pertama aku carik... buku ni dah pun berusia 7 tahun dan aku dah gunakan sejak anak sulung lagik.. buku ini sangat indah dah sangat berguna buat aku di saat mcm ni.. saat aku sakit nak bersalin pun aku pegang buku ni membaca isi kandungannya.. kenapa ia menarik dan tertarik membuatkan aku minat sangat membacanya... buku ni terkandung surah2 pilihan utk wanita mengandung dan juga bimbingan untuk wanita yang mengandung... nama baby pun aku rujuk buku ni... dan yang paling aku tertarik ialah doa agar anak dalam kandungan terpelihara dan doa mendapat zuriat yang soleh... doa diberi anak yang baik.. doa diberi anak yang menyenangkan hati.. doa anak patuh pada Allah, Doa masa berikan nama anak pun ade dan yang paling cool doa diberi anak2 yang cantik.. bagi sape2 yang mengandung, aku cadangkan korang beli buku ni.. memang best... bukan doa aje la.. senaman utk ibu mengandung.. pemakanan dlm islam dan sebagainyer la.. rugi oooo kalau tak baca...

nak cool lagik.... korang bukak web ni...

kalau korang agak malas nak baca surah2 tersebut.. ye la kadang bukan malas kan.. kadang2 sibuk sgt, aku bukak web ni, pastu ambik earphone n letakkan kat perut.. sekurang2 nya anak2 bole mendengar ayat2 suci al-quran disamping kesibukan kita bekerja atau membuat kerja...

persediaan kedua aku ialah...

Asid Folik... baik utk tumbesaran bayi dlm perot..

dan yang ketiga...


pil minyak ikan.. utk pembentukan otak bayi

setakat ini, ini saja persediaaan awal utk kandungan aku..selain itu menjaga pemakanan ..katakan tidak pada maggi!!! katakan tidak kepada makanan ringan dan katakan tidak pada minuman bergas.. tapi kalau teringin sangat makan skit ape salahnya.. gasak jek.. hehhee

insyaallah kalau ade rezeki dan panjang usia anak aku dalam kandungan ni, aku nak sangat ia lahir seperti kanak2 lain.. yang penting sihat... aktif dan bijak seperti kanak2 lain...insyaallah....

No comments: