Sep 5, 2010

raya laallalala... rayaa....

wah..wah ramai yang menulis tentang persiapan raya.. aku pun nak tulis jugak la.. hhehe... persiapan raya kami sekeluarga tahun ni seperti biasa.. amatlah sederhana..persiapan 98%  siap!!!.. persiapan yg dimaksudkan ialah kami dari segi pemakaian.. anak2 je yang over.. mama ade selai baju kurung.. papa lak ade selai baju melayu.. itu aje.. owhh mama ade beli kasut 2 pasang tapi beli awei2 dah.. papa pun mcm tuh.. pakai aje yang ade...anak2, bile papa kata, danish tak payah beli kasut tahun ni, sebab kasut tahun lepas bole diguna pakai..mama mula merajuk.. memang tak sampai hati ok biler keperluan anak2 tak mencukupi.. adik ada takkan abang tak de?? kang biler dia tengok semua orang lain ade kasut baru di pagi raya, buatnye abang melalak di pagi raya kan haru... sebenarnya kat ipoh ni sangat terhad baik fesyen kanak2 lelaki.. bayangkan dah hampir 8 tahun dok kat ipoh, sama ajer... ingat nak gasak je tapi mata ni rasa tak sedap memandang.. papa dah bosan agaknye dgn mama yang banyak kira.. semalam mama bertekad!! suruh papa bawak kat al-ikhsan.. mama kuarkan duit mama sendiri beli kasut danish.. mama ade berkenan dgn satu kasut tuh.. lain skit dari yang lain bahkan harganya  menyakitkan hati tapi demi anak2 tercinta, mama beli aje la.. akhirnya papa pun angguk2 setuju sebab tak yah guna duit dia..


sudah selesai perihal kasut Danish.. baju melayu papa & Danish pun sudah di beli.. warnanya sangat la cute.. nak kata peach pun tak.. nak kata pink pun tak... mulanya papa tak berapa nak tapi setelah dipujuk dan dipuji puja, papa pun setuju jugak akhirnya beli baju tuh...  Baju mama dgn si cocot pun dah siap.. tapi mama terpaksa di oter 2 kali.. mulanya baju tuh besar pegi oter balik, sendat la pulak.kat badan ok tapi masa nak masuk & tanggal terpaksa mintak tolong sape2 yang tanggalkan.. masa bagi baju contoh, aku suruh buat zip kat belakang, senang nak bukak katup tapi selamba makcik tuh cakap..sayang kalau kain di belah  kat belakang.. nanti bunga dia lari pulak.. hurmm.. sabo aje la..pastu aku tak kenan kat tengkuk dia, pastu suruh makcik tuh oter balik..mcm2 makcik ni... lain yang di suruh, lain dibuat tapi alhamdullilah.. semuanya dah siap.. baju cocot lak, sangat comei.. heheh..tapi betul gak makcik tuh, dia nak jimat kain supaya kain tuh dapat buat baju cocot sekali..


warna ni kami  sekeluarga pakai tahun ni.. ni warna ape yek?? aku pun tak tau.. nak kata pink pun idok.. nak kata peach pun idok.. baju aku sebijik mcm baju cocot ni..

Yang masih belum beli, samping danish & songkok.. papa pun songkok entah kemana... owhh duit utk bebudak pun belum tukar lagik... koi-koi raya jugak masih belum tunjuk2 .. rasanya malas nak beli kot sebab nanti aku angkut je dari umah mak mentua ngan umah mak aku mcm tahun2 lepas... cuma tahun ni rasa nak buat umah tertutup.. taknak bagi orang datang.. umah tak cantik.. segan... malu.. hehhee.. ok nanti n3 yang akan datang aku citer pasal umah pulak yek..

4 comments:

LyNn HaMzAh said...

cantik baju raya korang...baju raya lynn dan family tahun nie warna merah bata...raya mana kak?

mama_izz said...

tq Lynn.. seperti biasa akak raya kat KUala Kangsar, perak.. Lynn Raya di mana??

wana said...

wahhh...cantiknya kasut danish..kt ipoh mmg terhad shopping complexnya..end up kasut hadi haritu pun beli kt al-ikhsan gak senang..

mama_izz said...

tu la kan kak.. tapi tu la.. panjang gak fikir nak beli kat al-ikhsan.. tau2 aje la harganyer.. hehhe