Aug 6, 2010

tak pandai membaca

semalam nengok kat luar, bebudak bersama guru belajar membaca.. aduhai dah masuk sekolah menengah pun tak pandai baca lagik ker?? sedih aku tengok budak2 ni.. di mana kesilapannyer yek?? kat sekolah mcm2 dah cikgu buat... tapi herankan mak bapak tak ambik tindakan ape2 ker?? atau sememangnya budak tuh lembab atau sebaliknyer atau dan atau dan atau.. banyak sangat ataunyer (x tau nak tulis ape).. entah aku pun tak faham.. kdg2 tertanya pada diri sendiri di mana kesilapannya.. kesian kan kalau dah tingkatan 5 tak tau membaca.. mcm2 bole terjadik kalau tak tau membaca.. senang kena tipu.. nak kawin dan semuanya kena guna bacaan kan

nasib baik anak aku yg sulung 6 tahun bole baca dgn lancar.. itu pun mcm2 cara di buat... kena sekeh jangan cakap ler.. dah sampai tak larat nak sekeh dah.. setengah orang cakap tak bole paksa tapi bagi aku budak ni kena paksa skit, kalau tak paksa keje dia main atau tengok tv jek. alternatif lain aku potong aje astro.. tak yah dok lalut tengok katun 24jam.. kat umah papan itam besor disediakan.. hari2 kena hafal huruf dan kadang2 aku buat secara permainan.. pulak tu asyik jumpa cikgu kat sekolah tanya mcm mana pendidikan anak kita kat sekolah.. alhamdullilah ape yang aku buat berbaloi-baloi utk anak sulung ku

tapi cocot ku .. aduhai mcm ne nak buat?? ntah blur.. susah sgt nak kenal huruf... bnyak main.. tak takut ngan mama dia.. kalau buat keje sekerat jalan.. tapi cocot sgt kelakar dan pandai ambik hati mama dia.. 

semalam suruh Danish baca jawi.. omg aku memang terkejut beruk.. danish dah tau mengeja jawi dgn perkataan yang sikit cthnya buju.. itik dsb.. alhamdullilah.. seronok sgt2.. terharu.. 

tapi Danish bukan ler pandai sgt.. sederhana.. tapi alhamdullilah la bole la cuma kena bagi perhatian yang lebih skit kat cocot... kalau bagi lebih abag lak mcm ne??... bayangkan masa memalam time belajar, aku ajar sorang, sorang lak tanya, biler sorang tanya, sorang lak tolak .. lama2 diorang gaduh.. bila diorang gaduh angin kus kus aku naik.. bila angin kus-kus aku naik, harimau mula la mengaum...susah jugak sebenarnya.. hadoiii .. kalau tak bagi perhatian kat 2 2 masa belajar alamatnyer sorang merajuk.. pastu main atau tido lansung tak mo belajar.. pastu salah sorang akan cakap.. "mama tu asyik2 adik".. apa2 mesti adik".. yang adik pulak cakap.. "ajar la adik, abang bole buat sendiri..

pening ooo baru 2 anak.. kalau 5 6 org mcm mana ek?? hadoiii.!!!

buah hati pengarang jantung pisang

*bnyak toi la ku ngeluh ...

3 comments:

wana said...

mmg kena sabar ngan anak2 ni..akak pun camtu gak tambah si hadi,setiap minit ada je benda yg dia buat buat kita ni naik angin hehehe..

kdg2 kesian gak bila pikir2 balik dpt makpak yg garang cam singa ni tp nk wat camna kdg2 garang itu perlu :D

jgn takut beranak byk sbb kemanisannya hanya kita yg tau kan :D

mama_izz said...

betoi tuh kak.. kena banyak2 sabar .. tapi kadang2 fikir best lak anak2 membesar..

kak.. ceqla kena garang sebab paknyer tak penah marah anak.. tak penah jentik anak.. biar dia takut salah sorang...kalau tak diorang pijak pale..

Anne said...

sabar mama_izz ye:)

dayung dah tukar ke link baru, sila hapdet blog list k. Tadak lagi dah dayungserian, tukar ke Anne plak...

http://annetelltales.blogspot.com