Jul 9, 2010

kesopanan dan kesusilaan

aduhai.. sebenarnya malas betoi nak hapdet blog.. fb pun malas nak bukak.. tetiba tak de mood.. mood ingat nak bercuti jek.. ape keje ntah asyik nak bercuti jek.. ngabihkan duit jek.. huuhuhu.. entah la kalau dapat gi cameron pun ok.. jamu mata ngan bunga2 dan pemandangan yg mengasyikkan.. tapi incik hubby suh berjimat.. nak raya ni tapi tahun ni aku memang tak de mood nak ganti atau cat2 umah ke hape.. tahun ni aku nak pesan kat kengkawan jgn dtg umah aku.. kuih raya tarak!!! hehehe.. rumah dah penuh dgn kreativiti anak2.. segan arrr kalau orang dtg.. nak cat?? huh malas.. rumah lak mcm nak roboh tuan rumah buat bodoh jek.. aku yang beria kaler cecantik, dia sedap je tak yah baik pulih rumah yang tunggu masa nak roboh.. tensen aku.. nak pindah malas lak aku.. rumah sekarang memang strategik!! dgn tmpat keje bau kentut pun dengar dan yang paling aku suka sesangat amat la murah.. tak pe.. sabo..sabo.. hehe

teringat cerita semalam hal anak2.. aku ceritakan hal cocot dulu.. ok korang ngajar anak2 mcm mana apabila berckap?? aku kalau anak2 bercakap tinggi suaranya sama ada dpn aku atau orang lain, aku memang tampar mulut nyer.. ok memang sakit yek sebab aku tampar memang kuat jadik anak2 aku memang tak berani nak cakap2 dg suara nyaring ngan orang tapi aku terima padahnyer... hurmm semalam aku gi sain report card cocot.. semua ok tapi ada satu yang membuatkan cikgu tak puas hati.. cara cocot bercakap.. sangat perlahan dan lemah lembut..

cerita danish pulak... sejak akhir2 ni aku ada syak sesuatu yang tak kena pada danish.. duit dia habis.. tak pernah dah menabung.. bila aku tanya dia berdiam diri... aku marah2 pun dia mcm takut je nak cakap.. bila balik sekolah, lapar bagai nak giler.. sakit perut tak makan.. papa dia  jugak syak ada sesuatu tak kena.. lalu bertanya dgn penuh kesopanan dan kesusilaan..  akhirnya malam semalam danish mengaku yang ada orang PAU duit dia.. plak tuh budak darjah 3.. what darjah 3???dia ugut danish kalau bagitau sape2, dia akan pukul Danish.. bila papa dia bagitau aku, aku ape lagik.. terus kol cikgu Danish.. suh ambik tindakan.. tak bole berdiam.. kalau pihak sekolah tak ambik tindakan aku yang akan ambik tindakan.. lalu cikgu pun cakap.. danish seorang yang lemah lembut... cakap sopan jek senang orang nak buli...

ntah la.. di zaman yang semakin maju ni tak tau mcm mana cara nak didik anak2... lembut salah.. kurang ajar lagik salah.. sebenarnya anak2 harus diajar dgn lemah lembut pada tempatnya.. kalau dibuli atau bila cikgu tanya kena jawab dgn lantang dan tegas.. huh!!!.. sebenarnya bukan senang nak membesarkan anak.. pening nak fikirnya.. kdg2 dlm hati rasa bertuah kerna dapat mendidik anak2 dgn kata2 yang lemah lembut.. sekali pun anak2 aku cakap perkataan bodoh aku memang piap mulut diorang jadik diorang memang tak berani nak mencarut atau sebagainya.. bab tuh aku memang kagum dgn anak2 aku tapi bab2 nakal ni memang aku tak boleh nak tahan....hehhehe..

yup mungkin zaman sekarang kena ajar anak bersifat tegas kalau ada orang kurang ajar.. tak bole berdiam diri nanti senang2 jek orang nak tindas.. nak pijak2 kepala... kadang2 kita buat baik pun orang anggap kita jahat.. sekali kita silap mula la, mak bapak sedara mara, adik beradik sekali semua dianggap jahat..hurrmm!!!!.. ooowwhhhh sakit pale nak fikir.. pening udah pale ini.. sakit sesakitnya..

biarlah ape orang nak kata.. aku akan tetap didik anak2 dgn lemah lembut tapi tegas!!! aku juga orang yang tegas... mulai hari ni aku tekad.. aku akan pegang kata2..berbuat baik berpada2... buat jahat jgn sekali dan kesimpulannya cerita di atas.. aku blurrr dan sgt2 blur.. sesungguhnya aku memang manusia yang benar2 lemah dan kadang2 aku rasa kalah dgn hidup yang semakin tercabar... buat anak2 aku.. mama ingin cuba yang terbaik utk anak2 yang tersayang..

Ya Allah terima kasih atas kebahagiaan ini ..alhamdullilah..berikan kekuatan kepada kami utk mendidik anak2 kami.. sesungguhnya kami adalah manusia yang paling lemah di sisimu Ya Allah.. aminnnn...

No comments: