May 26, 2010

salahkah saya??

salahkah saya menyuruh anak2 saya tidak berkawan dgn kawannya... cerita nyer macam.. sejak akhir2 ni cocot semakin nakal.. malas dan sebagainya..Seperti biasa setiap bulan aku gi sekolah cocot tanya perkembangan pelajaran cocot.. bagai nak gugur jantung ni dengar penerangan cikgu.. cikgu kata cocot memang semakin nakal.. takmo dengar cakap..malas.. aduh aku semakin konfius.. lalu cikgu cakap yang cocot jadik mcm tuh sebab  berkawan dgn budak pompuan sorang ni.. memang dari awal lagik aku tengok budak ni memang nakal dan agak kurang ajar..tak sangka lak cocot berkawan rapat dgn budak ni.. pastu aku tak marah cocot cuma aku nasihat dia agar tidak berkawan rapat dgn budak tuh.. aku katakan budak tuh nakal.. tak de sape 2 yang sayang, kalau adik baik.. pandai semua orang sayang... cikgu sayang.. mama sayang.. papa sayang.. semualah sayang.. cocot angguk tanda faham.. aku tak tau mcm mana nak terang dgn cocot.. ye la cocot baru berusia 5 tahun.. takut lak dia tak faham..

esoknya saya pegi mengintai cocot di sekolah.. alhamdullilah, cocot ok.. tak mo kawan dgn budak tuh.. dia mula tumpukan pada pelajaran.. tak main2 sangat.. tapi ntah la.. baru sehari dua.. esok lusa belum tentu.. tapi cocot janji tak mo kawan ngan budak tuh..

kadang kala rasa bersalah pulak.. cocot baru 5 tahun tapi aku dah suh dia memilih kawan.. sebenarnya aku ni tak terniat nak suruh dia pilih-pilih kawan tapi demi cocot jugak..aku taknak dia terpengaruh sgt dgn benda2 tak baik.. dia kecik lagik senang dan mudah sgt terpengaruh dgn benda2 ni.. tambahan pulak cikgu cakap cocot tak macam ni sebelum ni.. tapi cocot yang sekarang dah lain.. mana tak aku tersentap..walaupun masih rasa serba salah tapi aku pujuk hati ni yang aku buat mcm ni sebab aku sayang sgt kat cocot.. sayang anak2 aku

buah hati mama yang nakal... aduhai cocot

No comments: