May 21, 2010

pagi jumaat yang suram

pagi2 jumaat ni tetiba rasa suram..walhal pagi tadi punya la semangat nak gi keje.. pakai lawa2.. kalau pakai lawa2 hari jumaat dapat pahala lebih.. hari2 biasa malas nak pakai lelawa... dok makmal jek.. pakai selipar pun orang tak pandang.. huhuhu...

kenapa tetiba suram.. pepagi dah dengar cerita kawan nak bercerai barai.. main campak cincin kahwin.. isteri ngan suami dah tak dok sama.. anak2 terbiar!!.. aduh runtun jiwaku mendengarnya... kerana ape??

korang percaya tak pada kasih sayang tanpa wang ringgit.. maksud aku korang sayang seseorang tuh sepenuh jiwa tapi laki tuh tak mampu bagi duit yang cukup pada korang.. ok kawan aku tuh seorang lelaki.. siang malam bekerja demi anak dan isteri.. isteri lak tak bekerja tapi gaya hidup memang tinggi.. isteri yang tak bekerja kenkadang tak memahami sgt betapa susah mencari duit.. bukan semua isteri ok.. ada jugak isteri yang hidup serba kekurangan asal dilimpahi kasih sayang..tapi kalau lelaki banyak duit, alhamdullilah, aku pun nak benti keje.. nak dok umah .. layan suami & didik anak2...

duit sekarang dapat beli kasih sayang.. kasih sayang bukan lagik menjadi ukuran utk hidup tapi duit dah jadik hamba manusia..kadang2 perkara utama ialah wang dan yang kedua barulah kasih sayang.. entahlah.. mula2 kawin memang ko perlukan kasih sayang yang melimpah ruah... bila tekanan hidup dgn arus dunia yang semakin sesak, duit lah segala-galanya.. perbelanjaan umah...makan.. api..air..ekon.. astro.. pampers.. susu.. kereta dan lain2.. sanggup korang duduk berdua2 an dgn suami hanya dgn kasih sayang sampai tak makan seminggu 2.. tak pun hari2 makan ikan kering?? sanggupkah?? sehari dua bole cakapkan.. ku sanggup serahkan jiwa raga.. ku sanggup demi kasih sayang kita... dah duduk serumah baru tau mcm mana susah nya nak carik duit... macam mana susahnya orang nak hidup senang..baru kita rasa tanpa usaha kita takkan senang..

ok aku dah melalut.. sebenarnya nak cerita pasal kawan tadi.. aku harap diorang bebaik balik.. gaduh pun ada kaitan dgn duit.. isteri yang tak memahami sgt keadaan suami yang keje siang mlam.. pssstttttt kekadang tuh aku pun sama di tempat isteri dia.. tensen dgn suami keje siang malam... sabtu ahad pun keje.... tapi kenkadang aku terpaksa buat2 paham yang suami aku nak carik duit demi anak2 dan isteri...entahlah..mungkin cara kami jauh berbeza.. aku harap diorang terus bersabar.. getak lutut aku dgr orang cerai barai ni... tambah2 lagik masih muda.. panjang lagik perjalanan hidup ini.. kesian kata anak2 jek..

1 comment:

wana said...

ye la dik..kdg2 pasal duit pun mmg b'gaduh laki bini..mmmm..ntah la dlm dunia smua nk guna duit..

akak pun kalo laki dah byk duit rasanya duk umah jaga anak2 & laki je tp janji ada duit nafkah la tiap2 bln kan..kalo x mintak kang takut depa ke lain plak hehehe...