May 25, 2010

kembangnya anak-anak..

kembangnya anak2 atau perkembangan anak2.. dua-dua pun bole kot.. tapi kalau cikgu BM nampak ni sure kena hambat.. hehhe.. anak2 ku membesar bagai juara.. alhamdullilah dari kecik sampai besar diorang sgt la menggembirakan hati aku.. suami dan kaum keluargaku.. gelak.. tawa..nangis mereka kenkadang mengusik jiwa raga.. adakala buat aku rasa gembira.. ada kala buat aku rasa terharu dan adakala aku rasa nak belasah jek.. runsing!! tak habis gelak..gelak..gelak pastu last sekali menangis... bila nak  menangis tau la aku nak ajar diorang.. hahhaa...

Danish dah pun berusia 7 tahun manakala cocot berusia 5 tahun.. masing2 dah bersekolah.. lega duit pampers.. duit susu dah elek pocik.. dulu sebulan 10 paket susu.. pampers 4 pek.. huh!!.. dari segi kewangan memang tenat!.. tapi demi kepuasan diri dan anak2 semua disediakan jugak walau kenkadang tu terpaksa beli pampers yang jual lambak-lambak.. kekkeke..tapi susu tak pernah misssss!!! sampai gigi anak2 rongak akibat terlalu kuat minum susu.. nasib baik diorang tak memilih susu.. hanya isap susu dutch lady jek.. ok jugak la kan!!!...

kini, tak mau ingat lagik kisah dolu2.. anak2 pun dah membesar dgn jayanya.. dari segi pelajaran, danish ok ok jek.. nak kata bagus tak le.. cocot pulak?? alahai memang slow skit.. tapi bab2 menghafal cocot tak de masalah.. cuma nak kenal huruf atau buat kerja rumah cocot memang liat.. kadang2 tu kena tinggikn suara baru nak buat tak pun pegang hanger baru nak berambat... mula2 rasa tensen tapi lama2 rasa geli hati pulak dgn telatah cocot.. memang nakal si cocot ni..

dari segi perlakuan anak2 memang la nakal.. tapi ada jugak budak2 baik tak macam anak2 aku... kadang2 kasi poning kepla den tapi bila dah terbiasa dah tak kisah sgt.. cuma bila anak2 terlampau baik atau asyik berdiam jek mula jadik risau.. mula la tertanya-tanya sakit ker anak aku?? ada masalah ke anak aku?? mcm2 persoalan singgah kat otak ni...

bab2 lain, anak2 dah pandai buat lawak bodoh.. suruh mama mintak ampun kalau mama marah2.. kalau mama bising2 mula la cakap.. mama ni bising jek!! atau mama ni asyik nak marah jek!! huh!! kalau aku tinggi suara atau berleter kat incik hubby anak2 dah pandai menegur dgn cara baik.."mama tak baik marah2 papa.. kesian papa".. hehhe..betul2 mereka dah membesar dgn jayanya.. cakap dah pandai melawan.. tapi alhamdullilah mereka belum pandai cakap kasar depan mama atau mencarut dan sebagainya.. alhamdullilah.. kadang2 apa yang diorang cakap memang betul.. aku dah tak berani bergaduh atau berleter dgn suami... kalau gaduh2 atau nak marah cuma dlm sms jek.. sejak anak2 besar sungguh jarang kami bergaduh dan rindu pulak nak bergaduh!!! hahahhaha.. bila anak2 tengok kami baik2 atau duduk rapat2 kat umah mula la anak2 tanya" mama dgn papa bercinta ke"? hahahhaa...  mcm2 peel anak2 yang sangat menghiburkan hati.. sehari tak jumpa atau tak dengar suara mau jadik tak tentu hala..

Yang lain2 mcm biasa jek..cuma aku suka membaca atau cari kat tenet ni cara2 mendidik anak.. doa utk anak2.. suami dan sebagainyer.. aku ingin sangat bahagia dunia akhirat.. nak tengok anak2 berjaya.. nak tengok diorang membesar..nak tengok segala-galanya yang aku idamkan..kalau aku mati awal aku dah siap pesan kat suami suh anak2 bukak blog aku ni tanda aku sayang sangat2 kat diorang.. pastu aku dah siap2 tinggal emel & pasword utk diorang bukak nanti.. mana tau kan ajal maut di tangan tuhan.. hanya blog ni la sebagai kenangan aku ngan diorang.. hhhehe...


abang

Adik

rasa seperti semalam saya melahirkan mereka.. udahh besar anak2 saya.. tak lama lagik dah nak bermenantu la saya.. hehhe

2 comments:

wana said...

sekejap je masa tu b'jln kan,bila diaorg kecik kita t'ty2 bila nk besar ni nak oiii tp bila dah beso nak pulak jd kecik blk,comel je rasa kekeke...

soal duit tu x kan penah abis ceqla..lg anak x abis belajo lg tu mcm2 kita kena pikir..sib baik anak cheqla 2 je ye..kalo byk2 lg haru hehehe..tp x kisah la sket ke byk ke semoga diorg ingat utk m'balas jasa ke2 ibubapa bila dah besar nnt...insyaAllah..

p/s abang danish encem..cocot pandai giler possing dr bb lg hehehe...

mama_izz said...

hehhee.. betui tuh akak.. masa kecik tuh bila la budak ni dah besor.... bila dah besor rindu masa diorang kecik2.. hehee.. tu la. nasib baik dua jek.. kalau ramai entah la... hehhe..

hencem?? cisss biasa-biasa aje.. tapi cocot dari kecik memang suka posing2.. memang semulajadi gitu... hehhe