Apr 6, 2010

Sambung belajar...

Tadi sembang ngan Linda, teman lama.. teman rapat.. jumpa dlm YM... dah lama benor tak jumpa kawan baik aku tuh.. aku rapat sejak kami belajar sama di sebuah Kolej sampai la kami punya anak.. Alih alih sejak linda dan suaminya tak bersama lagik, dia sambung belajar.. alhamdullilah.. aku syukur sgt2 sebab dia bersemangat waja di usia begini..

Teringat kami belajar di sebuah kolej yang sama.. di situ la kami mula rapat.. kami belajar tak abis.. aku lak?? dapat keje gomen..  kebetulan hubby (masa tuh kekasih.. belum kawin..) aku salah seorang lecturer kat situ.. tak bole tahan.. hahahhaa.... bayangkan kekasih aku mengajar aku IT.. tak ke haru+? assigment jgn cakap la.. dia yang buatkan semua..hhehhe.. bila aku dpt keje, aku terus blah.. malas nak belajar sebab bukan senang nak dapat keje gomen sekarang lagipun masa tuh kolej tuh dah goyah dan dengar cerita sekarang dah totop... hehhe..

Teringat kisah dahulu kala.. selepas aku berenti kolej, aku keje gomen di sebuah Jabatan dan tak lama lepas tuh aku dapat kerja yang lebih bagus skit dari dahulu di sebuah sekolah.. dan aku akhirnya aku dapat sambung belajar dalam bidang Pentadbiran Awam di UITM Seri Iskandar (PJJ).. punya la seronok tak terkata di ketika itu... tapi masa tuh aku tengah sarat mengandung anak kedua... punya la penat tak terkata.. al-kisah pergilah aku dgn kereta polis.. ehh betui la.. ada sorang kawan aku seorang anggota, rajin betoi dia belajar.. umur pun dah meningkat..anak2 pun dah besar tapi masih rajin belajar. aku menumpang dia la setiap minggu jadik kos minyak pegi balik dari Ipoh ke UITM Seri Iskandar memang jimat sangat2...

sebulan 2 aku ok lagik tapi dah masuk bulan ketiga penat sangat terutama bawak perut.. aku rasa nak terberanak pun ada.. malam aku sedap tidor, hubby aku la yang tolong buatkan assignment aku.. giler! hahha.. baik dia yang belajar,  ye la dia dah biasa buat benda2 mcm ni aku bagi la dia buat lagipun dia tak penah keberatan nak menolong aku yang memang berat masa tuh.. dek kerana kesiankan isteri nya yang pemalas ni, buat aje la asalkan semua assignment tuh siap!.. hehhe..

peperiksaan hampir tiba, akhirnya masa nak ambik periksa aku terberanak... anak aku tak sabar2 nak keluar.. ingat dia bagi mama dia ambik periksa rupanya  dia kuar dulu.. aku pun kol la UITM bagitau aku terberanak dan diorang suruh aku ambik periksa kat hospital.. what?? dlm sakit2 aku kena ambik periksa?? malas la pulak aku ni.. jadik aku ambik keputusan nak tangguh jek.. malas la aku nak ambik2 periksa masa pantang...

dipendekkan cerita, aku tak belajar terus.. malas.. kesian kat anak2.. kesian kat hubby yang terabai... huru hara dan semuanya membuatkan aku stress.. mula2 aku rasa aku buat semua ni untuk kebaikan diri aku tapi aku menipu diri sendiri sebab aku tak mampu buat semua ni dalam satu masa... aku tak mampu nak jaga anak2.. keje.. belajar.. suami.. rumahtangga dan segala-galanya la.. Akhirnya duduk la aku di sini.. kerja la aku dgn gaji yang tak seberapa ni tapi aku tau sebalik kejadian ada hikmahnya.. Tuhan itu Maha Adil.. Aku sanggup berkorban utk tinggalkan segala-galanya demi keluarga yang tersayang.. memang ramai yang marah.. mak.. abah.. mak mentua dan semuanya la.. tapi aku tak berdaya... tak terdaya..alhamdullilah, pengorbanan ku ini akhirnya berhasill.. anak2 telah membesar bagai johan.. hidup semakin bahagia.. bayangkan kalau aku masih belajar.. la ni tak abis lagik.. aku tabik pada yang berjaya belajar .. uruskan rumah tangga dan buat semua dalam satu masa... aku memang tak mampu buat apa yang diorang buat.. tak pun mungkin aku ni jeis pemalas... hehehe..

Eh aku dah melalut ni.. owhhh Linda aku rindu bangat pada ko dan Tasya menantu aku.. bila la kita nak jumpa lagik... huhuhu..

2 comments:

LyNn HaMzAh said...

memang betul tu kak...tabik giler kat mereka2 yg boleh uruskan pembelajaran sambil handle anak, suami dan keluarga...lynn ada gak terasa nak sambung bljr tp mcm apa yg akak mention tu la...banyak yg nak kena fikir...huhuhu...

mama_izz said...

hahhaa.. betoi la Lynn.. akak tak dapat nak buat semua tuh dlm satu benda.. streesssss sangat..sangat...hehhe