Apr 14, 2010

ibu..ibu.. bapa..bapa..

malam semalam tengok berita..sorang ibu ditangkap membuang bayi.. ehh ibu ker?? tak layak dipanggil ibu.. ciss!!.. ibu sial ni seorang pelajar UITM..alhamdullilah.. bagus jugak ibu2 ni ditangkap.. tapi tak aci betui la ibu jek yang ditangkap.. mana bapak-bapaknyer.. patutnya kena tangkap sekali..baru adil dan saksama.. hishhh!!.

sebenarnya aku nak nak mengomel sedikit.. ni pendapat aku la..kalau korang tak setuju jangan mare yek.. hehe..pada mak mak dan bapak bapak.. kadang2 mak mak dan bapak-bapak rasa anak dia baik.. masuk U dan segala tingkah laku di rumah amat baik sekali sehingga mak bapak anggap anak dia sememangnya baik.. patuh pada ugama.. menutup aurat dan sebagainya..Jgn ingat di rumah dia baik tapi di luar dia baik jugak..tengok2 la anak2 anda di luar sana..apa yang dia buat.. apa yang sedang dia buat .. kadang2 budak2 mcm ni memberontak..ketahui la ape kehendaknya..

dulu2 dan sekarang aku sinonim dgn nama budak yang jahat.. dari sekolah ok! tapi jahat aku tak lah sampai membuang baby.. isap dadah atau minum arak..aku lagik sedih kalau tengok orang2 melayu mcm ni..jahat aku sebab suka merayap2 merata.. hehhe.. suka merantau sampai mak aku pening pale..ok aku jahat memang nampak.. sampai aku kawin nampak kejahatannya sebab aku tak pakai tudung??pakai pakaian yang tak menutup aurat...  haih jahat ke tuh??  kalau orang nak aku jahat aku tak kisah sebab aku ngaku aku memang jahat.. (membuka pekung di dada)..mak abah pun tau aku memang jahat.. tak mustahil la kalau orang kata anak2 aku jahat mcm mak dia.. anak2 aku mcm beruk baru keluar kandang.. eh melalut la... cuma terkilan ade orang cakap anak aku keluar kandang.. mcm anak dia tu hebat & baik sgt.. ermm lupakan!

berbalik kisah mak2 bapak2.. aku kan jahat jadi aku tau siapa lebih jahat dan diantara yang jahat.. .. kadang2 kesian mak bapak percaya sangat anak dia baik rupanya  kat luar huh! hanya tuhan aje yang tahu.. masa kat umah beria menutup aurat keluar aje rumah, pakaian memang tak kalah.. ada jugak kat rumah sembahyang mengaji tak ingat tapi kalau jumpa pompuan tak bole tahan, siap ajak ehem...ehem.. kalau terjumpa aku siap suruh aku diam.. jgn report kat mak bapak diorang.."SSSHHHYYYYYYY".. kekkee.. aku nak tegelak pun ade.. kesian pun ade...kesian pada mak bapak yang terlampau percaya kat anak2..

mcm2 kisah tentang manusia yang depan mak bapak baik tapi belakang, Ya Allah mcm hampeh.. kadang2 mak bapak rasa dia dah didik anak dia dgn penuh kasih sayang.. dari kecil dah lentur dia dgn rebung.. kononnya bila besar tak yah tengok dah gerenti anak dia baik punya tapi diorang silap kerana remaja2 sekarang memberontak.. Nafsu mengatasi segalanya.. kadang2 orang yang banyak ilmu di dada pun tewas, inikan orang yang mcm aku..bak lagu kris dayanti aku wanita biasa..

bila termengandung, punya la takut pada mak bapak sebab selama ni mak bapak ingat diorang baik.. kononnya mereka harapan mak bapak.. kalau mak bapak tau habis la...silap gaya bole mati.. kalau mak bapak yang dah tau anak diorang mengandung, punya la mengamuk sakan mcm nak membunuh anak diorag.. siap halau dari rumah.. tak mengaku anak.. ingat malu jek... tak cuba mcm mana nak selesaikan masalah ni.. yang bebudak tuh tak de tempat mengadu.. tak tau mcm ne nak selesaikan masalah.. jiwa sakit.. hati tak tenteram.. ketakutan.. lelaki lak lepas tangan..hilang kawan.. hilang saudara.. terjadi lah kes2 buang anak.. jadilah anak2 diorang ni ibu2 sial.. sanggup membuang sorang bayi yang tak berdosa...kesian giler!...

kesimpulannya mak mak bapak bapak tengok la anak2 diluar sana... jgn lepas tangan.. jgn ingat anak korang baik korang tak yah tengok ape yang diorang buat kat luar sana.. jgn asyik nak mengata anak orang yang nampak jahat mcm aku ni.. tak abis2 aku ni dikutuk! sampai anak2 aku pun korang kutuk jahat..aduhai kalau nak kutuk, kutuk aje aku jgn sampai anak2 aku dikutuk.. jaga aje anak2 korang..korang ingat anak korang baik ker?? wei aku tau ok mcm mana anak korang.. kalau aku cerita mau korang sakit jantung tapi ape gunanya, aku tak peduli hal2 korang & anak korang.. sikit aku taknak masuk campur.. sendiri mau ingat..tapi alhamdullilah.. hasil kutipan kutukan korang aku dah kaut.. aku dah kutip.. ni la hasilnya.. aku bahagia bersama suami yang lebih kurang jahatnya jugak 2 anak yang korang cakap anak beruk keluar kandang.. alhamdullilah.. aku bersyukur sgt dikurniakan manusia sehebat mereka....

kalau suatu hari aku tak bahagia tapi sekurang-kurangnya tuhan beri kesempatan utk aku bahagia.. alhamdullilah.. eh melalut lagik.. pada mak mak bapak bapak termasuk aku yang jugak seorang mak mak.. pandanglah anak anda.. ketahui apa keinginannya.. jgn pandang belakang asyik mengata anak orang kerana anak kita belum tentunya baik.... kalau Allah duga anda hadapilah ujian dgn sabar.. jgn simbah2 asid yek.. jgn buat anak anda rasa jiwanya kosong.. rasa tak dihargai.. rasa sunyi. rasa sepi.. rasa mcm tak de mak bapak dan sesedap rasa sehingga jadik la anak2 tuh ibu-ibu sial yang buang anak merata-rata...

aku tak salahkan mak bapak 100%.. kita sebagai anak pun kena beringat.. dah tau mak bapak tuh dah percayakan korang, korang buat hal buat ape?? mcm aku la.. degil tak mau dengar cakap mak bapak.. dah orang panggil Jahat.. kekkeke..



 korang tak kesian ke tengok baby ni..mana ibu2 sial yang sanggup buang diorang ni??

2 comments:

Hazlina Shahrel said...

ku pun sgt sedih!!!! menitik air mata ni bl tatap wajah kaku tu! tibe2 ingat ank kat umah,, malanngya nasib bayi tu.. moga dia ditempatkan paling sisi di sisi allah!

cgmthr said...

xbaiknya pggl anak org bruk :,(