Feb 18, 2010

nak kena jugak budak kecik ni..

geram betui dgn si cocot ni.. haih mcm la nak buat dgn budak ni..Hari tuh aku bertekad nak garang skit la dgn si cocot ni time belajar.. tak mo dia banyak2 main sgt... akunak buat mcm ne aku buat kat abang.. garang tapi sayang.. hehe..


cuti ni seperti biasa malam time duduk ngan anak2 utk proses pembelajaran dan pengajaran.. abang dgn keje sekolahnyer yang bertambun2.. adik pun sama.. ajar la adik.. si cocot.. ermm.. geram buat huruf 'd' pun dah berjam-jam.. mana taknya, sambil buat sambil menari.. sambil menulis sambil tuh menyanyi.. pastu cakap adik dah tak larat la mama..tensen aku.. ape lagik, aku hambat la dia.. pastu aku marah la dia.. " adik nak jadik ape yang kalau malas sangat".. dgn selamba cocot menjawab.. " Adik nak jadik doktor la mama".. haih nak tergelak pun ada tapi aku tahan aje.. rupanya dia tak paham aku tengah marah dia.. pastu aku marah lagik.. "adik, apa adik  nak semua mama belikan.. adik cakap apa yang adik tak de, semua dah mama belikan".. mama cuma nak adik belajar jek".. lalu cocot menjawab " mama, adik tak de lipstik la mama, nanti mama tlg belikan.. "... hampeh nye budak... memang budak ni tak paham bahasa rupanya.. cisss.... khahakhakha... haih budak kecik ni makin besar makin menjawab... mula2 rasa geram tp bile teringat rasa nak tergelak aje.. mcm mana aku nak marah budak kecik ni... kadang aku marah dia, dia akan cakap sori la mama..aduhai budak ni.. memang tak bole nak garang lansung.. tak makan saman..

kadang2 bila aku marah, dia peluk aku.. dia jerit kuat-kuat "adik sayang mama".. tak henti2 mencium aku.. macam mana aku nak marah??.. tapi aku tak boleh dibiarkan sangat sebab cocot suka terleka.. berbanding dgn abangnya.. abangnya memang kuat main tapi dengar cakap.. takut skit kat aku.. kadang2 aku takut jugak kalau abang terasa.. mesti dia cemburu tengok adik sgt manja... sebenarnya aku keliru.. mcm mana nak adil? abang aku ajar cara GARANG sehingga di ketahap ini tapi adik?? mcm mana?? memang dah jenuh marah tapi tak makan saman.. kadang2 aku perhatikan abang memang sedih bila aku marah adik ngan abang, pastu adik lompat kat aku & cium2 aku cakap pulak adik sayang mama, apa lagik abang dgn muka kesian dtg kat aku "mama sayang abang jugak kan?.. apa la dalam hati sayang mama ni.. aku rasa memang terasa tapi apakan daya si abang ni agak pendiam adik plak gila-gila.. ermm.. susah kan!!

sebenarnya aku nak anak2 tahu yang aku sayang kedua-duanya... cuma cara aku mendidik diorang agak berlainan.. dgn abang harus tegas sedikit .. dan dgn adik harus lembut sedikit.. bukan ape, adik ni ngada-ngada lebih.. tapi abang tak perlu risau tumpuan dan layanan tetap sama cuma adik tu suka manjakan diri...eh dah melalut pulak.. ngeh..ngeh..ngeh.. ape2 pun aku sayang kedua-duanya sampai mati.. hartaku dunia akhirat .. eh lupa lak kat kekasih hatiku pengarang jantungku.. en hubby terchenta...huhuhu..

si cocot yang suka sangat bergaya...

2 comments:

Dayung Serian said...

alaihai cocot ;) kiut nye...tak sampai ati nak marah2. sabar je la mama_izz.

mama_izz said...

hahha.. memang kena sabar bnyak2..hehe