Jan 27, 2010

Membeza-bezakan anak..

baru ku tau nape dulu2 mak abah aku suka sgt membezakan anak.. ermm.. bila nak jadik seorang mama dan anak2 sedang membesar baru aku fahamm.. mak abah sebenarnya tak terniat nak membeza-bezakan anak.. sebenarnya mak nak anak2 dia pandai taknak jadik budak ngok.. contoh nyer la kan.. abang rajin adik tuh malas aje.. abang pandai kaler tapi ade x pandai kaler.. kecik hati adik.. tapi adik berusaha dan terus berusaha utk dpt pujian.. begitu jugak mak abah aku dulu agaknya.. dia nak anak2 dia sama rata.. sama pandai.. begitu jugak la aku..

Ini la perasaan anak2 aku sekarang.. bila diperbandingkan mula la merajuk.. yeee.. aku faham perasaan mereka.. tapi kadang kala aku terpaksa membandingkan mereka supaya seorang lagik terus berusaha kearah yang sama.. eh pening la ayat aku ni.. aku bagi contoh.. isk.. abang ni pembersih.. balik sekolah bersih jek.. bukan mcm adik, balik sekolah comot!.. mula la adik kecik hati.. sok aku tengok pagi2 gi sekolah semangat sapu muka dgn tepung eh bukan.. dgn bedak.. dah mcm sekati tepung penuh kat muka.. siap suh aku belikan krim tangan & minyak wangi khas utk dia.. rambut mesti ikat kemas dan didandan.. wow..adik memang berusaha untuk berubah.. sekarang balik sekolah aku tengok dia masih menjaga penampilan...alhamdullilah...

kadang2 begitu jugak ngan abang.. bila aku puji adik lebih2 mula merajuk cakap mama tak sayang dia.. aduhai anak2.. sayang mama pada anak2 lebih dari segala-galanya..mama buat mcm ni sebab nak tengok kedua2 anak berjaya..insyaallah.. baru aku faham & menerti.. dulu aku kecik hati bila mak selalu membeza-bezakan anak2.. maklum la 6 org adik beradik.. mcm2 ragamm...bila dah jadik mama baru tau peel anak2 mcm mana.. ni baru 2.. kalau 3..4...5..6.. aduh.. kasi poning..hehe.. eh ramai nyer anak aku.. takkan 6 kot..hehe.. tak ler.. pengsan! hehe tapi kalau tuhan nak bagi rezeki aku terima jek..

No comments: