Nov 8, 2009

ok la..

alhamdullillah syukur nikmat yang tak terhingga sebab anak sulungku Danish dah pandai membaca, mengaji dan mengira.. alhamdullillah.. sebenarnya pada usia 5tahun lg aku berharap danish cepat belajar tapi aku silap.. aku hanya berfantasi.. aku nak anak aku cepat seperti org lain.. aku marah dia.. aku pukul dia kalo sehari tak membaca dan mengulangkaji sampai satu masa aku mencari guru2 tuisyen utk nyer.. tapi sape yang nak ngajar tuisyen seusia 5thn.. aku kuatkan semangat.. aku yakin anak teruna aku sorang ni boleh..

di usia 5 tahun, aku hantar dia sekolah swasta yang dikira bagus.. bayarannya pun bole tahan.. mungkin teruja sgt nak cepat anak pandai.. aku dah buat kesilapan besar.. akhirnya pada usia 6 thn aku hantar dia ke PRA.. PRA ajar ape2 yang patut.. tak ade sangkup paut dgn pembelajaran lain.. atau mungkin anak aku yang slow.. memang slow kot.. tapi dia tak bodoh..

alhamdullilah sebab sebelum masuk darjah satu dia dah lancar membaca dan matematik dia agak ok.. setakat ni dia dah bole buat tambah dan tolak 20 muka surat tak sampai 20 minit.. bagi aku ini prestasi yang baik kerana Danish seorang yg memang slow.. tapi alhamdullilah, usaha aku setiap malam selama hampir 2 tahun ni menjadi jugak.. kadang2 aku tak bermaksud memukul dia (bukan pukul teruk atau mendera) tapi adakalanya aku terpaksa.. demi masa depan dia.. dari kecil ni aku kena mulakan tapi kalau dia dah besar tak menjadi ape yang diharapkan, ape aku nak buat.. aku dah berusaha demi dia.. masa depan dia..

sekarang ni tak yah dikerah atau dipukul lagik.. dgn sendiri bila aku ckp.. study aje, dia dah keluarkan buku.. membaca atau buat ape2 yang patut.. cuma tau la budak, ade perasan malas..ingat nak main jek.. kita la kena menunggu dan dok sebelah dia.. dia memerlukan perhatian.. dia seronok bila dipuji pandai atau bagus..

dlm kelas cikgu dia cakap dia top 10 diantara pelajar2 lain.. tak top 3 pun tak pe.. janji dia banyak peningkatan dari dulu.. syukur alhamdullilah yang terhingga.. moga anak ku menjadi anak yang pandai..moga dia terus berusaha hingga besar bukan setakat masa kecik ni jek.. insyaallah..









No comments: