Jan 2, 2009

mcm tak sangka..


Tadi aku ngan hubby gi daftar anak kat Sekolah... Saat menjejak kaki ke sekolah tu aku rasa mcm tak sangka cepat betul masa berlalu... semakin hari aku semakin tua rupanya... Masa tengok anak beratur nak gi kelasnyer aku rasa sebak pun ada..sedih pun ada... nak menitik air mata ni tapi aku pendam jer... kalo org nampak kang diorg gelak plak kat aku... lebih2 lagi hubby aku tu, asyik nak gelakkan org jek.. nyampah aku tau... kang tengah feel jadi marah plak...ermmm....
Aku harap sgt Danish boleh belajar pandai2.. yang penting dia menghormati org lain... kalo pandai pun dan setinggi manapun ilmu dia kalo tak hormat kat org tak kemana jugak... betul tak?? tapi kalo tak nak belajar pun aku tak setuju jugak... biler difikir2 balik aku rasa aku cuba membesarkan anak dengan cara yg baik.. yang tak baiknyer aku rasa sejak dari dlm perut lagik aku dah angkut diorg kat gig... sampai la umur diorg sekarang nih.. payah nak tinggal diorang sebab aku terlampau sayangkan anak2 aku... begitu jugak dgn hubby aku cuma skrang ni bile kitorang organize gig tak sempat nak bawak diorang.. mane nak jaga diorg..mana nak buat kerja alamatnye kena tinggallah diorang... nasib baik diorang faham yg mama ngan papa diorg cari duit... utk diorang jugak... alhamdullilah sebab aku dapat anak2 yg bijak dan memahami... aku betul2 sayangkan diorang...
Sebenarnya danish dah penah ke tadika pada usia 5THN iaitu tahun lepas... aku cuba carikan tadika yg terbaik utk dia...tadika mahal pun aku tak kisah...duit boleh dicari... janji dia jadi pandai tp rupanya aku silap.... danish agak slow sikit dlm pelajaran.. aku sedih bila cikgu dia ckp Danish very very slow... aku menangis biler dengar cikgu ckp mcm tu... balik rumah aku rotan danish..aku pukul danish sebab aku cakap dia BODOH.. dia taknak belajar..asyik main... teruk aku rotan dia tapi sebenarnya aku yang BODOH sebab dia masih kecik utk memahami segalanya... Setiap malam aku ngan hubby bertungkus lumus mengajarnyer... kalo taknak belajar alamatnye hanger terbang kat badan dia... tapi lepas aku buat cam tu, biler tido aku mintak maaf kat Danish, aku peluk dia aku ckp aku bukan sengaja pukul dia tapi aku nak dia pandai dan tak sia-siakan hidup ni.. Alhamdullilah, pelajaran Danish meningkat, air mata ni mengalir lagi sebab tak sia-sia aku marah dia, aku pukul dia... Akhir tahun cikgu cakap Pelajaran Danish Very2 good... Sedih ada... terharu pun ada... Suatu hari nanti aku harap Danish faham....begitu jugak dengan adik2 dia nanti.... Ya Allah.. moga kau merahmati aku dan anak-anakku....
Bagi aku sekolah Yg terbaik pun takkan menjamin masa depan anak... Pergilah ke sekolah beribu2 ringgit pun tapi kalau kiter sbg ibubapa tak membentuk dia, dia takkan menjadi jugak... cikgu hanya bole mengajar tapi kitalah yang membentuknyer.. Dulu fikiran aku terlalu singkat mahu yg terbaik untuk anak-anak... baju, kasut dan pelajaran semuanyer nak yg terbaik tapi rupanya aku membuat kesilapan besar pada anak-anak aku... Aku lupa yang anak kiter tak sama dengan anak2 org lain... Mcm tu jugak dengan pelajaran... ada yang slow ada yg cepat... Danish masih kecil... terlalu muda untuk mengerti tentang hidup... Tapi yang paling aku respek kat Danish dia senang bangun pagi ke sekolah dan dia berusaha keras untuk mencapai sesuatu... Jarang sekali Danish nak ponteng sekolah.. kalo ponteng pun mungkin sebab tak sihat.. itu aje..
Tahun ni aku hantar Danish ke PRA jer... tak yah lg pening2 nak byr yuran bulanan yang mahal... aku nak tengok perkembangan dia di sekolah biasa ... kalau dia masih slow aku akan cuba alternatif lain.. hantar tuisyen ker??? Aku pun taknak sempitkan kepala dia... Sebenarnya Danish minat sangat muzik dan main golf... aku dah janji kat dia kalo dia pandai aku akan hantar dia ke kelas muzik... tapi mengaji jugak penting...!!! ilmu agama aku takkan abaikan sebab itu yg terbaik sebenarnyer... Untuk anak-anak aku, aku akan cuba tunaikan tapi dia kena buat yg terbaik.. aku tak suka membazir duet hnya kerana nak suka-suka... buat sesuatu mesti ada hasilnyer... Moga anak-anak aku menjadi insan yg baik di sisi Allah, menghormati orang dan menjadi insan yang terbaik diantara yang terbaik.... Buat Danish.... I love...love...love... u so much.... belajar pandai-pandai ye sayang... Amin.....

No comments: